Δευτέρα 11 Ιουλίου 2016

εκείνο που πιστεύω για το ''κορινθιακό΄'' κιονόκρανο..

Το κορινθιακό κιονόκρανο στον ναό του Επικούριου Απόλλωνα -στις Βάσσες -είναι το αρχαιότερο που μαρτυρείται στην ελληνική αρχιτεκτονική. Έστεκε επιβλητικός ο κίονας που το έφερε ,  μπροστά  από το   άδυτο του ναού.
 Οι εξωτερικοί κίονες του  είναι Δωρικού ρυθμού  ενώ μέσα στον σηκό υπάρχει ο Ιωνικός ρυθμός και στο άδυτο με ξεχωριστή δόξα ο Κορινθιακός!
 Σύμφωνα με τον Βιτρούβιο τον κορινθιακό  ρυθμό  τον εμπνεύστηκε ο γλύπτης Καλλίμαχος από ένα καλάθι που βρίσκονταν σε παιδικό τάφο .Το καλάθι αυτό ήταν,λέει, σκεπασμένο με μια πλάκα και γύρω από αυτό είχαν φυτρώσει άκανθοι ακολουθώντας το σχήμα του.
 Ο Βιτρούβιος ήταν ένας Ρωμαίος συγγραφέας.μηχανικός και επιτυχημένος αρχιτέκτονας. Αυτός έδωσε τον μύθο της γέννησης του κορινθιακύ λεγόμενου κιονόκρανου, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Από την πρώτη φορά που τον άκουσα-ή τον διάβασα- αυτόν τον μύθο.ένιωσα μια εσωτερική ένσταση.  Μου έμοιαζε αταίριαστος, για να μην πω αφελής.
 Οι κίονες και οι ρυθμοί τους  μου προκαλούσαν πάντοτε ένα ανεξήγητο δέος. Ναι, ο Δωρικός φανερώνει την βάση, την αφόρμηση ,το αρχικό και αναγκαίο εκείνο πάτημα ,την ουσιαστική απόφαση πριν από την κίνηση προς την εξέλιξη. Η εξέλιξη είναι το μέγιστο ζητούμενό μας και η πορεία μας προς αυτήν είναι επίπονη, είναι μια δίνη με ελιγμούς   περιστροφικούς , όπως ακριβώς αποτυπώθηκε στον Ιωνικό ρυθμό.  Και ο κορινθιακός -ο περίτεχνος.ο διανθισμένος ,ο προσεγμένος στην αξιοθαύμαστη λεπτομέρειά του- ρυθμός είναι το ζητούμενο,είναι στόχος και η επίτευξή του.-Εμπεριέχει όλα τα στάδια της πορείας που προηγήθηκε.
 Για μένα είναι η Αρμονία,είναι το Φως.είναι ο ίδιος ο Απόλλωνας.
 Συνεπώς ,καλός είναι στον τομέα του ο Βιτρούβιος-αλλά υπάρχχει μέσα μου δυνατή η αίσθηση πως τον Μύθο και την Αλήθεια μας θα νιώσουμε και θα  τα πούμε εκ νέου εμείς.
---αγγελική--

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου