Ο Παρθενώνας ήταν και είναι είναι ένα αγνό και τέλειο δείγμα δωρικής αρχιτεκτονικής. Ο Έλγιν θεώρησε ότι θα ήταν άκρως σημαντικό για τις τέχνες να εξασφαλίσει πρωτότυπα δείγματα από κάθε τμήμα του κτιρίου. Αυτά αποτελούνται από ένα κιονόκρανο,πιστές τομές των κιόνων,-ώστε να διακρίνεται η ακριβής καμπύλη που χρησιμοποιήθηκε στις ραβδώσεις,μια τρίγλυφο,-στοιχεία από το γείσο καθώς και μερικά από τα μαρμάρινα πλακίδια με τα οποία στεγάζονταν το περιστύλιο .Έτσι δεν θα επωφελούνταν μόνο ο γλύπτης μελετώντας κάθε στοιχείο της τέχνης του,καμωμένο στον χρυσό αιώνα του Περικλή από τον ίδιο τον Φειδία -ή σύμφωνα με τις οδηγίες του ,αλλά και ο πρακτικός αρχιτέκτονας θα μπορούσε να εξετάσει κάθε λεπτομέρεια του κτιρίου -ακόμα και τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται ο σπόνδυλοι των κιόνων χωρίς την χρήση κονιάματος ,ωστε να δίνουν την αίσθηαη ενιαίων όγκων.
Η αρχική πρόσβαση στην Ακρόπολη από την πεδιάδα των Αθηνών ήταν μια μακριά σκάλα που άρχιζε στη βάση του Αρείου Πάγου και κατέληγε στα Προπύλαια. Τα Προπύλια ήταν μια εξάστηλη στοά με δύο πτέρυγες,στεφανωμένη με ένα αέτωμα,Ο στολισμός με γλυπτά δεν μπορεί να διαπιστωθεί,αφού ο θρυγκός και το αέτωνα είναι κατεστραμμένα .Ο Έλγιν απέσπασε ένα δωρικό κι ένα ιωνικό κιονόκρανο από τα ερείπια.Δεξιά των Προπυλαίων υπήρχε ένας ναός αφιερωμένος στην άπτερο Νίκη.Αυτός ο ναός είχε ανεγερθεί από την πώληση λαφύρων ,τα οποία συγκεμτρώθηκαν στους ένδοξούς αγώνες για τηνελευθερία,στο Μαραθώνα,στη Σαλαμίνα και στις Πλαταιές.στη ζωφόρο ου είχαν λαξευτεί πολλά επεισόδια από τις αξιομνημόνευτες αυτές μάχεςΤα μόνα τήματά της που διέφυγαν τις καταστροφές των βαρβάρων είχαν ενσωματωθεί στον τοίχο μιας γειτονική πυριτιδαποθήκης και το ωραιότερο κομμάτι είχε τοποθετηθεί ανάποδα. χρειάστηκε όλη η επιρροή του λόρδου Έλγιν στην ΄Πύλη και πολύ μεγάλη επιμονή για 'αφαιρεθούν τα κομμάτια.Τελικά το κατάφερε-Αυτά απεικονίζουν τους Αθηναίους να πολεμούν σώμα με σώμα με του; Πέρσες. το πνεύμα με το οποίο απεικονίζονται τα συμπλέγματα των μαχητών είναι θαυμάσιο-συγκεκριμένα μπορεί κανείς να παρακολουθήσει την άμιλλα τεσσάρων πολεμιστών που προσπαθούν να διασώσουν το νεκρό σώμα ενός από τους συντρόφους τους,πράγμα που εκφράζεται με ασυνήθιστη ζωντάνια.Αυτά τα ανάγλυφα και μερικά από τα πολύτιμα γλυπτά,αφού αφαιρέθηκαν ,μεταφέρθηκαν στον ''Μέντορα'',ένα πλοίο που ανήκε στο λόρδο Έλγιν και που δυστυχώς ναυάγησε έξω απ'τα Κύθηρα.Έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασωθεί το πολύτιμο φορτίο.Διασώθηκαν μόνο μερικά κιβώτια...
Η αρχική πρόσβαση στην Ακρόπολη από την πεδιάδα των Αθηνών ήταν μια μακριά σκάλα που άρχιζε στη βάση του Αρείου Πάγου και κατέληγε στα Προπύλαια. Τα Προπύλια ήταν μια εξάστηλη στοά με δύο πτέρυγες,στεφανωμένη με ένα αέτωμα,Ο στολισμός με γλυπτά δεν μπορεί να διαπιστωθεί,αφού ο θρυγκός και το αέτωνα είναι κατεστραμμένα .Ο Έλγιν απέσπασε ένα δωρικό κι ένα ιωνικό κιονόκρανο από τα ερείπια.Δεξιά των Προπυλαίων υπήρχε ένας ναός αφιερωμένος στην άπτερο Νίκη.Αυτός ο ναός είχε ανεγερθεί από την πώληση λαφύρων ,τα οποία συγκεμτρώθηκαν στους ένδοξούς αγώνες για τηνελευθερία,στο Μαραθώνα,στη Σαλαμίνα και στις Πλαταιές.στη ζωφόρο ου είχαν λαξευτεί πολλά επεισόδια από τις αξιομνημόνευτες αυτές μάχεςΤα μόνα τήματά της που διέφυγαν τις καταστροφές των βαρβάρων είχαν ενσωματωθεί στον τοίχο μιας γειτονική πυριτιδαποθήκης και το ωραιότερο κομμάτι είχε τοποθετηθεί ανάποδα. χρειάστηκε όλη η επιρροή του λόρδου Έλγιν στην ΄Πύλη και πολύ μεγάλη επιμονή για 'αφαιρεθούν τα κομμάτια.Τελικά το κατάφερε-Αυτά απεικονίζουν τους Αθηναίους να πολεμούν σώμα με σώμα με του; Πέρσες. το πνεύμα με το οποίο απεικονίζονται τα συμπλέγματα των μαχητών είναι θαυμάσιο-συγκεκριμένα μπορεί κανείς να παρακολουθήσει την άμιλλα τεσσάρων πολεμιστών που προσπαθούν να διασώσουν το νεκρό σώμα ενός από τους συντρόφους τους,πράγμα που εκφράζεται με ασυνήθιστη ζωντάνια.Αυτά τα ανάγλυφα και μερικά από τα πολύτιμα γλυπτά,αφού αφαιρέθηκαν ,μεταφέρθηκαν στον ''Μέντορα'',ένα πλοίο που ανήκε στο λόρδο Έλγιν και που δυστυχώς ναυάγησε έξω απ'τα Κύθηρα.Έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασωθεί το πολύτιμο φορτίο.Διασώθηκαν μόνο μερικά κιβώτια...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου